Barokk zenekar + jazz acappella + kortárs tánc/újcirkusz

összművészeti projekt 2021/2022

A Jazzation és a Bacchus Consort egymástól függetlenül pályázott kortárs összművészeti projektekre az EMET-hez és az NKA Színházi Kollégiumához. A két nyertes pályázat egy-egy félidőnyi anyagát egymás mellé téve szakmailag nagyon izgalmas és financiálisan is életképes produkció látszik kirajzolódni.

 

Ez az oldal nemcsak a műsor koncepcióját és dramaturgiai ívét tekinti át, hanem ízelítőt is kíván adni inspirációs forrásainkból és továbbgondolásra kínálja mozgásszínházi/újcirkuszi asszociációinkat az egyes műsorszámok kapcsán.

Kik vagyunk?

Várallyay Katus a Jazzation alapítója és énekese, A négy évszak projekt dramaturgja, kulturális menedzser. Zene és színház, előadóművészet és művészeti menedzsment kéz a kézben jár szakmai pályáján. Színházi tanulmányait az ELTE bölcsészkarán a kulturális menedzsment program keretein belül kezdte meg, majd érdeklődése egyre inkább a dramaturgia felé fordult. Acappella nagydíjai mellett Mészöly Miklós-ösztöndíjas, két bábelőadás szerzője, nemzetközi együttműködések koordinátora - és újcirkusz-rajongó.

Schallinger-Foidl Artúr a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Doktori Iskolájának hallgatója, az orgona és csembaló mellett viola da gambázni is tanult. Érdeklődésének középpontjában a régizene és a historikus előadói praxis áll, tudását elmélyítendő számos mesterkurzuson részt vett az elmúlt években. Hazai és külföldi kollaborációk, fesztivál-részvételek és -szervezés mellett 2014-ben alapította meg saját kamaraegyüttesét, a Bacchus Consortot.

Andrejszki Judit barokk szoprán, csembalista és orgonista, a magyar régizenei élet emblematikus alakja. A barokk éneklés technikáját Lengyelországban sajátította el, külföldi tanulmányutakon mélyítve el historikus-előadásmódbeli tudását. A régizene területén kívül is a legkiválóbb hazai formációkkal dolgozik együtt: az After Crying progresszív rock együttessel, a Balázs Elemér Jazz Grouppal, a HAVASI produkció szólistájaként a Carnegie Hallba is eljutott. Sebestyén Mártával közös műsorukban a régizene és népzene rejtett összefüggéseit hozzák napvilágra.

Az együtteseink:

A Bacchus Consort főként késő reneszánsz és kora barokk zenét játszó együttes, korhű hangszeres és régizenei énekmódra specializálódott énekes szólistákkal. Műsorai egyedülállónak számítanak Magyarországon: a tavernák dalaitól az arisztokrácia körében elhangzott udvari muzsikáig - különös figyelmet fordítva azokra a művekre, melyekben a barokk zene népzenei hatásokkal ötvöződik, így hozva közel akár távoli népek régizenei dallamkincsét és hangzásvilágát.

A Jazzation a nemzetközi vokális világ élvonalának jazz-acappella együttese hat nemzetközi nagydíjjal és számos kollaborációval. Az öt énekes alkotta formáció Európa-szerte és Tajvanon is turnézott, 2018-ban Bobby McFerrin vokáljaként énekelt a Müpa színpadán. A jazz mellett a népzenei ihletésű kompozíciók teszik híressé, 2020-ban pedig Bornai Tibor szövegeit az eredeti vonószenekari versenyműre alkalmazva az együttes bemutatta a Vivaldi: A négy évszakot.

A négy évszak projekt további társszerzői:

Bornai Tibor elismert zenész, zeneszerző, szövegíró, festő, író, fordító, a KFT együttes alapítótagja. 2013-ban fogadásból írt szöveget a Vivaldi: A négy évszak Tél második tételére, majd a teljes versenymű-sorozat megszövegezésére vállalkozott. 2019-ben egy közös koncertnek köszönhetően találkozott a Jazzation tagjaival és Pejtsik Pannával, és a találkozásból szakmai együttműködés született, mely egy hosszú évek óta dédelgetett álmot segített színpadra.

Pejtsik Panna többgenerációs zenész família sarja, aktív résztvevője számos nagyszabású előadásnak előadóként, hangszerelőként, kreatív művészeti vezetőként. A négy évszak projektben a szövegek sugallta dramaturgia mentén Bornai Tiborral, Várallyay Katussal és a Jazzationnel közösen alkották meg és csiszolták véglegesre a színpadi megvalósulásban a társművészeteknek is teret engedő, táncot, cirkuszt, fényt és performance designt is a kavalkádba hívó vokális koncepciót.

A két produkció:

 

Barokkkavalkád (olasz, spanyol, katalán és latin szövegekkel)

 

Vivaldi: A Négy évszak - balettkantáta (magyar nyelven, öt hangra és barokk zenekarra)

Amit elképzeltünk:

Két különálló "egyfelvonásos" egy esti előadásban, melyekben közös a barokk zene és annak kortárs mozgásszínházi-újcirkuszi olvasata. Organikus színpadi egységet, minél inkább összművészetet szeretnénk, melyben a zenészek és énekesek is akár a színpadkép részei. 

Amit most mutatunk:

- youtube-gyűjtemény: előadások, amelyek inspirálták az ötletünket - kerestünk videókat, melyekben hasonló történik, ezeket linkeljük az oldal alján;

 

- két külön aloldal, ahol bemutatjuk a két félidő anyagát - nagyon igyekeztünk minél felhasználóbarátabb formában, hogy akár telefonról is követhető legyen egy fülhallgatóval.

Videók, amikben valamit szeretünk

Barokk és újcirkusz: elsősorban nem ezt a parókás barokkot szeretnénk, de szeretjük az előadás humorát és a zenészek-táncos-artisták egységét:

Ez olyan régizenei műsor, ahol kortárs koreográfia született a barokk zenére, de a barokk zenekar is kiegészült jazz-zenészekkel, és a szólókörökben is a ma leginkább a jazzel azonosított improvizációs szabadság valósul meg:

Sasha Waltz Dido és Aeneasa, melyben az az egészen különleges, hogy a teljes szereposztást lekettőzi, minden szerepre jut profi kortárs táncos és profi barokk énekes:

Ismét egy barokk együttes: az énekesek jelmezben, színpadi díszletben:

Az Alehouse Sessions egy kísérlet arra, hogy klubkoncert keretében teremtsenek korhű kocsmahangulatot - zene, tánc, játék, virtus, történetmesélés:

Ezt pedig talán ti is láttátok néhány éve a Müpában: a konyha mint helyszín / toposz a színeivel és a rengeteg, hozzá társított érzettel eszünkbe jutott a barokk projekt kapcsán (kocsma, piac, templom, természeti környezet, profán és szakrális terek stb.):